Aktywne składniki mleka w profilaktyce chorób dieto-zależnych. Wyjątkowa skuteczność mleka w odchudzaniu!


Wszystkie składniki mleka charakteryzują się wysoką aktywnością biologiczną. Poszczególne frakcje kazeiny, białka serwatkowego oraz powstające z nich biologicznie aktywne peptydy i wolne aminokwasy oprócz oczywistych właściwości odżywczych i szerokiego zakresu biologicznego działania, regulują funkcjonowanie układu immunologicznego. Duże znaczenie mają także bioaktywne składniki tłuszczu mlekowego: krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, naturalne izomery trans (kwas wakcenowy i kwas linolowy – CLA), fosfolipidy, lipidy eterowe, kwas 13-metylotetradekaenowy. To one wspomagają endogenne systemy obronne organizmu człowieka.

Aby zapewnić homeostazę pro- i antyoksydacyjną, istotne są antyoksydanty hydrofilne ( białka, witaminy rozpuszczalne w wodzie) oraz lipofilne- SĄ TYLKO W MLEKU ( skonfigurowany kwas linolowy – CLA, witaminy: A, E, D3, Koenzym Q10, B-karoten).

 

Obecne w mleku i w produktach mleczarskich witaminy, związki mineralne i pierwiastki śladowe pełnią ważną role w regulacji metabolizmu białek, węglowodanów i lipidów w organizmie człowieka. Mleko i jego produkty są najbogatszym źródłem biodostępnego wapnia w diecie człowieka.

 

Zwiększone spożycie mleka i produktów mleczarskich może zapobiegać, a w niektórych przypadkach nawet leczyć, dietozależne schorzenia metaboliczne: otyłość, cukrzycę typu II, nadciśnienie, miażdżycę, nowotwory.

 

Wyjątkowa skuteczność mleka w odchudzaniu polega na:

  • ograniczaniu syntezy kwasów tłuszczowych
  • zapobieganiu insulinooporności
  • rzadszemu występowaniu zespołu matabolicznego
  • regulacji sekrecji insuliny
  • stymulowaniu enzymów i układu immunologicznego

 

Mleko ma tez duży wpływ na kondycję układu krążenia:

  • likwiduje nadciśnienie tętnicze po 14 dniach jego spożywania
  • zapobiega niedokrwiennej chorobie serca
  • uelastycznia naczynia krwionośne
  • rozluźnia mięśnie gładkie

Suplementy wapnia przyjmowane bardzo często, bez jakiejkolwiek kontroli, mają natomiast odwrotne działanie: zwiększają one o 20-30 % ryzyko zawału serca u osób po 50 roku życia. Suplementy nie uelastyczniają naczyń krwionośnych, ale je zatykają.

Jeżeli nie możesz pić mleka ze względu na nietolerancję laktozy, jest na to sposób: można spożywać mleko bezlaktozowe lub po spożyciu mleka zażyć tabletkę zawierającą Laktazę- naturalny enzym, który pomoże Ci w trawieniu laktozy. Nie rezygnuj z mleka tak łatwo. Nie słuchaj reklam, za którymi stoją duże koncerny, w których specjaliści dobrze wiedzą że, gdy nie będziesz pił mleka musisz te braki wypełnić specjalistycznymi ulepkami, bez których po pewnym czasie na pewno się nie obejdziesz. Będziesz je musiał stosować ze względu na ich uzależniające działanie. Nie rezygnuj tak szybko z podawania mleka dzieciom i młodzieży. Jeżeli nie dostaną pełnowartościowych produktów mlecznych na pewno sięgną po dosładzane soki, batony, czekolady mleczne, które nijak się mają do składników prawdziwego mleka.

 

Pamiętaj człowiek spożywa mleko od 7000 lat. Alergie na B-laktoglobulinę ma tylko 4 % dzieci i 2 % dorosłych. Mleko stymuluje układ odpornościowy i jest źródłem wszystkich niezbędnych składników dla ośrodkowego układu nerwowego. Nietolerancja laktozy bardzo często jest mylona z jelitem nadwrażliwym, któremu szkodzi fruktoza, sorbitol powodując fermentacje w jelitach. Przyczyną otyłości są głównie węglowodany spożywane ,,przy okazji” z produktów, które po mocnej przeróbce zawierają węglowodany proste. Zanim kupisz mleko lub produkty pochodne sprawdź zawartość składników pokarmowych. Najważniejsze jest białko i ono informuje o tym czy produkt mleczny jest wartościowy.

 

 

PRODUKT 100 gBiałko w gramachTłuszcz w gramachWęglowodany w gramach
Mleko 2%3,4
2,0
4,9
Ser twarogowy półtłusty

18,7

4,7
3,7
Jogurt naturalny

4,3

2,0
6,2
Kefir3,4
2,0
4,7