JAK KARMIC DZIECI W SZKOLE

Dziecko powinno jeść produkty, które dostarczają na długo energii, aby mogło w szkole się skoncentrować. Gwarantują to węglowodany złożone takie jak: płatki owsiane, jaglane, kasza manna pełno zbożowa, kasza jaglana itd. Węglowodany proste zawarte w owocach podtrzymują energię węglowodanów złożonych.

 

ŚNIADANIE powinno być na ciepło. Podaj dziecku ugotowane zboża: kaszę jaglaną, orkisz, płatki owsiane wymieszane z owocami sezonowymi (teraz najlepsze jest tarte jabłko, mrożone borówki czy maliny) i z suszonymi orzechami, słonecznikiem, siemieniem lnianym mielonym (zaczynamy od odrobinki), rodzynkami, żurawiną, suszonymi śliwkami itd. Nie pytajmy dziecka czy chce, te dodatki tylko uczmy je jeść pomału dodając nowe produkty po troszeczkę.

II ŚNIADANIE może być bardzo małą przekąską (np. banan i kawałeczek gorzkiej czekolady) jeżeli dziecko zjadło porządne śniadanie w domu. Jeżeli nie zjadło koniecznie przygotujmy kanapkę.

OBIAD w szkole można zastąpić solidną kanapką. Powinna być duża aby stanowiła 40% dziennego zapotrzebowania energetycznego. Chleb graham lub pszenny lub pełnoziarnisty. Należy pieczywo zmieniać. Zamiast chleba może być tortilla lub naleśnik własnej produkcji. Zamiast masła można posmarować pieczywo pastą warzywną: hummusem, pastą z soczewicy, paprykarzem warzywnym, pastą z awokado. Do tego można dodać chude mięso (np. pierś z kurczaka pieczoną i cienko pokrojoną, lub indyk), jajko, ser żółty, ser twarogowy mieszany w domu. Zrezygnujmy z ogórka czy pomidora aby kanapka nie namokła. Warzywa najlepiej przygotować w postaci pasty.
Kanapkę najlepiej włożyć do pudełka. Tam też w odpowiedniej przegródce pokrójmy dziecku marchewki, paprykę, seler naciowy, ogórka kiszonego. Koniecznie w oddzielnym pudełku powinny być pokrojone cząstki owoców: jabłka, gruszki, kiwi, pomarańcza czy mandarynka. Dziecko z pewnością zje owoce gdy będą już przygotowane, pokrojone.

PODWIECZOREK można podać dziecku w szkole jeżeli zostaje długo po lekcjach. Mogą to być: tortilla na słodko z twarożkiem, dżemem niskosłodzonym, miodem, owocami, krakersy niesolone z masłem orzechowym bez cukru  i soli (masło orzechowe z prażonych migdałów, z orzechów nerkowca). Można też przygotować dziecku do szkoły baton wielozbożowy (koniecznie samemu,  aby nie było syropu glukozowo-fruktozowego i innych niezdrowych substancji) lub pełno zbożową muffinkę np. z bananem czy borówka.

WODA : dziecko powinno w szkole wypijać 0,7 l wody mineralnej, wiec koniecznie włóżmy mu do tornistra taka butelkę. Można dziecku powiedzieć, aby wypijało na każdej przerwie kubeczek tej wody. Druga butelka powinna być wypita po powrocie ze szkoły, do wieczora.
Dziecko nie powinno wypijać w szkole soków miedzy posiłkami, ponieważ wzrasta poziom insuliny we krwi i organizm traktuje to jako podjadanie. Po takim soku dziecko po pewnym czasie będzie czuło gwałtowny spadek energii i senność. Zdrowy sok wyciskany można podać dziecku po obiedzie, ale tylko 1/2 szklanki, aby nie dostarczać za dużo cukru (lepszy po obiedzie jest kompot).
Ucz dziecko regularnego jedzenia. Fajnie jest napisać dziecku na pudelkach o której godzinie powinno zjeść dany posiłek. W ten sposób dziecko czuje naszą troskę i będzie uczyło się prawidłowego odżywiania. Jest to nasza codzienna ciężka praca. Ale naprawdę warto.