Profilaktyka

Sposób odżywiania stanowi jeden z najważniejszych czynników wpływających na zachorowalność i śmiertelność ludzi w wielu krajach, w tym w Polsce. Coraz więcej ludzi cierpi na problemy zdrowotne, wynikające z nieprawidłowej diety, np. cukrzycę czy otyłość. W wielu krajach zmagamy się z bardzo często występującymi chorobami serca oraz z nowotworami. Odżywianie odgrywa bardzo ważną rolę w profilaktyce tych, jak również wielu innych tzw. chorób cywilizacyjnych, takich jak cukrzyca, choroba Alzheimera, Parkinsona i innych.
 
Gdy przeżywamy długotrwale nieprzyjemne emocje, jesteśmy spięci, nadmiernie zmęczeni, wyczerpani wtedy nasz organizm pozostaje w stresie oxydacyjnym. Jest to stan, gdy wytwarza się wyjątkowa duża ilość reaktywnych form tlenu i innych wolnych rodników. Wolne rodniki to cząsteczki, jony lub atomy, które mają w jądrze na swoich orbitach niesparowany elektron. Powstają one również w nadmiarze, gdy jesteśmy chorzy czy narażeni na kontakt z ze szkodliwymi substancjami. Stresem oxydacyjnym jest również kryzys podczas odchudzania.
 
Wolne rodniki w komórkach ciała sieją spustoszenie. Powodują uszkodzenia komórek, które chronią się w ten sposób, że obumierają, aby nie doprowadzić do zniszczenia reszty tkanki. Niebezpiecznie jest jednak wtedy, gdy wolny rodnik wniknie głębiej w strukturę komórki, aż do jądra komórkowego i zmieni sekwencje DNA, czyli kod genetyczny. Taka komórka zmienia wtedy swoje właściwości, nie może pełnić przeznaczonych dla niej funkcji. To jest właśnie powodem starzenia się komórek i przyczyną chorób cywilizacyjnych.
 
Natura, aby chronić organizm przed takimi uszkodzeniami wprowadziła mechanizm, który zabezpiecza nas przed kaskadą wolnych rodników. Komórki wyposażone są w naturalne antyoxydanty – substancje neutralizujące wolne rodniki.
 
Ogromna rolę w ich dostarczaniu ma właściwie zbilansowana dieta, która zawiera wiele przeciwutleniaczy – antyoxydantow. Kiedy któryś z atomów komórki jest uszkodzony, natychmiast antyoxydant oddaje mu własny elektron i nie dochodzi do uszkodzeń DNA. W komórce znów panuje porządek.
 
Musimy pamiętać tylko o jednym – o dostarczaniu organizmowi takich składników odżywczych i witamin, które albo same są antyoxydantami, albo pozwalają organizmowi wytworzyć te ochronne substancje.
 
Do najważniejszych witamin antyoxydacyjnych należą C, E, A, polifenole z warzyw i owoców, a szczególnie z aronii, selen oraz wiele innych. Na największą uwagę zasługuje glutation, który jest wytwarzany przez nasz organizm.
 
Glutation to nasz naturalny obrońca i najważniejszy endogenny antyoxydant. Syntetyzuje go każda komórka ciała. Pełni bardzo ważne funkcje: wymiata wolne rodniki, jest detoksykantem w komórce, stymuluje nasz system odpornościowy. Aby organizm mógł go wyprodukować, należy dostarczyć odpowiednich składników pożywienia. Aby powstał ten mocny mur obronny potrzebujemy dostarczyć z pożywieniem witaminy z grupy B, witaminę C, witaminę E, selen oraz białka zawarte w chudym białku zwierzęcym, nabiale i rybach.
 
Zapotrzebowanie na glutation wzrasta w czasie choroby, rekonwalescencji, sporcie wyczynowym i w odchudzaniu. Są to takie momenty naszego życia, że niemożliwe jest spożywanie mniej niż 5 zbilansowanych posiłków dziennie. Tylko takie odżywianie zapewnia zdrowie.
 
Produkty, które powinny wchodzić w skład naszych potraw muszą być jak najbardziej naturalne, nieprzetworzone. Jest to dieta oparta na nierafinowanych produktach roślinnych. Posiłki powinny zawierać zboża, owoce, warzywa, w tym również warzywa strączkowe, orzechy, nasiona w jak najbardziej nierafinowanej postaci.
 
Takie posiłki potrafią wspomóc nasze naturalne właściwości uzdrawiania organizmu. Kto przełamie swoje nawyki żywieniowe i zacznie zdrowo się odżywiać, już nie wraca do przemysłowo przetworzonej żywności. Lepsze samopoczucie, większa ilość energii, zdrowsze ciało to wystarczająca motywacja do dalszych zmian w sposobie odżywiania.