Kobieta dojrzała

PRZYCZYNY PRZYBIERANIA NA WADZE U KOBIET DOJRZAŁYCH
 
1. Zmiany hormonalne

  • sygnały mówiące o sytości już nie działają tak sprawnie (ilość receptorów leptyny, którą wysyła tkanka tłuszczowa zaczyna maleć) i prowadzi to do przejadania
  • następuje spadek hormonów żeńskich i hormony regulujące gospodarkę insulinową stają się mniej aktywne

2. Za dużo diet powodujących efekt jo-jo

  • diety eliminacyjne (np. bez węglowodanów lub bez tłuszczy) zaburzają równowagę hormonalną poprzez wysyłanie komunikatu do komórek ciała, że należy gromadzić tłuszcz, aby przetrwać trudny czas odchudzania oraz spowalniają tempo przemiany materii
  • diety ubogo energetyczne (od 800-1200 kcal) powodują włączenie mechanizmu akumulacji tłuszczu, obniżenie metabolizmu (jest to proces trudny do odwrócenia po kilku takich dietach) oraz utratę białek ustrojowych

3. Żywność mocno przetworzona

  • im bardziej przetworzone jest jedzenie tym mniej zawiera substancji odżywczych
  • coraz częściej biochemicy biorą udział w zmianie składu żywności, dodając do niej składniki chemiczne, które wzmagają apetyt na te produkty

4. Żywność zawierająca duże ilości pestycydów

  • spożywanie takich owoców i warzyw przyczynia się do rozwoju insulinoopornosci, zespołu metabolicznego i cukrzycy

5. Za dużo złych bakterii w przewodzie pokarmowym

  • częste stosowanie antybiotyków, powoduje pozbycie się bakterii pro biotycznych, niezbędnych do prawidłowego przebiegu procesów metabolicznych i funkcjonowania układu immunologicznego

6. Za dużo czasu spędzonego w pracy, a za mało w łóżku

  • stres powoduje zaburzenie równowagi hormonalnej w ciele kobiety
  • kortyzol- hormon stresu zaburza prace tarczycy, której hormony zarządzają metabolizmem
  • zbyt mało snu zwiększa ryzyko zaburzeń hormonalnych

7. Za dużo leków

  • leki to wielki biznes, obecnie sprzedaje się specyfiki na wszystkie dolegliwości, nawet takie, których nie powinno się leczyć (np. zespól niespokojnych nóg w okresie menopauzy)

 
ZALECENIA DLA KOBIETY
 
1. Usuwaj

  • zrezygnuj z przypraw, które są mieszaniną różnych substancji chemicznych
  • odrzucaj produkty, w których znajduje się syrop glukozowo-fruktozowy, olej palmowy
  • zrezygnuj z przyjmowania niepotrzebnych leków, stosowania dużej ilości kosmetyków
  • nie używaj żywności wysoko przetworzonej oraz takiej, która zawiera pestycydy

 
2. Włączaj

  • „jedz jedzenie” to znaczy zdrowe produkty ekologiczne
  • nie zapominaj o trzech pełnych posiłkach każdego dnia oraz o jednej przekąsce
  • ruch powinien być dla Ciebie codziennym przyzwyczajeniem

3. Równoważ

  • zadbaj, aby codziennie pracować i odpoczywać
  • codziennie bądź aktywna fizycznie
  • zrównoważ swoja dietę, jedz codziennie swoje posiłki co 4 godziny, ponieważ jest to najkorzystniejsze dla Twojego ciała – wyrównasz w ten sposób poranne i nocne wahania hormonów

 
Osiągniecie równowagi hormonalnej jest możliwe, gdy w diecie obecne są wszystkie składniki odżywcze – węglowodany, białka i tłuszcze.
Im zdrowiej będziemy jeść, im zdrowsze będzie nasze otoczenie, im więcej będziemy ćwiczyć, tym łatwiej nam będzie zachować równowagę hormonalną organizmu i tym samym zadbać o sprawną przemianę materii.