Kwasy OMEGA 3 i ich wpływ na serce po zawale

Stowarzyszenie American College of Cardiology w San Diego przedstawiło wyniki testów, które wyraźnie pokazują, że zażywanie kwasów Omega-3 może łagodzić stan zapalny i chronić przed dalszym osłabieniem czynności serca u osób po zawale.

 

U pacjentów zażywających codziennie przez 6 miesięcy kapsułki z kwasami Omega-3 (4 gramy) odnotowano znaczną poprawę czynności serca w porównaniu do pacjentów, którym podano placebo. Czynność serca zmierzono za pomocą badania objętości końcowo-skurczowej lewej komory. U pacjentów zażywających Omegę-3 zanotowano znacząco mniej oznak zwłóknienia obszarów serca, których atak serca nie dotknął, jednak były one w znaczącym stopniu obciążone wysokim ciśnieniem i w wyniku zniszczenia sąsiadujących tkanek po zawale.

 

Bardzo ważne jest, aby podawać duże dawki Omega-3 zaraz po zawale, aby jak najszybciej poprawić funkcjonowanie całego mięśnia sercowego.

Kwasy tłuszczowe to najważniejsze składniki błony komórkowej, które pomagają w przekazywaniu sygnałów w komórkach, prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego oraz wspierają funkcjonowanie mózgu.

 

Najwięcej wartościowych kwasów Omega-3 zawierają łosoś, makrela, tuńczyk, pstrąg i sardynki. Są to tzw. kwasy DHA i EPA. Gdy występują razem wspierają się w funkcji odnowy naczyniowej. DHA jest również istotnym czynnikiem rozwoju i wzrostu mózgu, a w konsekwencji wpływa na zdolność uczenia się. 50 % DHA zawartego w mózgu kształtuje się podczas życia płodowego, pozostałe 50% gromadzi się do roku po narodzinach lub nieco dłużej. To matka, która prawidłowo się odżywia, programuje zdolności intelektualne swojego dziecka. Pożywienie bogate w kwas alfa linolenowy (oliwki, siemię lniane, nasiona chia, nasiona konopi, nasiona dyni, nasiona rzepaku, soja, orzechy włoskie, kapusta włoska, jarmuż, pietruszka) również podwyższa poziom DHA. Kwasy Omega-3 maja tez swoją rolę w pozbywaniu się nadmiarów cholesterolu, złogów tłuszczowych i tłuszczu nasyconego. Poza tym zmniejszają lepkość krwi i krzepliwość, obniżają poziom lipidów i ciśnienie krwi oraz pomagają zapobiegać niedokrwieniu (zawał serca lub udar mózgu).

 

Kwasy Omega-3 nie tylko zmniejszają ryzyko wystąpienia zaburzeń krążenia, ale także pobudzają przepływ krwi w tkankach uszkodzonych w wyniku braku prawidłowego krążenia.

 

Omega-3 są zawsze bezpieczne jeżeli spożywamy je w formie naturalnej. Spożywanie 200-300 g ryb tygodniowo oraz włączanie pozostałych produktów z kwasami wielonienasyconymi to najlepsze co można zrobić dla prawidłowej profilaktyki pozawałowej. Dobre zakupy i już można działać aby poprawić funkcjonowanie serca.

 

foto_300x148px_05_2015_2