Talerz zdrowia

Prawidłowe żywienie to najbardziej skuteczny i korzystny sposób zapobiegania chorobom. Pożywienie człowieka składa się z siedmiu podstawowych substancji (6 grup składników odżywczych i wody), które pełnią różne role w organizmie. Węglowodany i tłuszcze to najważniejsze źródła energii. Dla wzrostu i rozwoju tkanek decydujące znaczenie maja proteiny (= białka), witaminy, składniki mineralne i pierwiastki śladowe. Białka i witaminy oraz woda są niezbędne także w przemianie materii i jej regulacji. Substancje dostarczające energii (węglowodany, tłuszcze, białka) są w tej funkcji częściowo wymienne, natomiast witaminy, składniki mineralne i pierwiastki śladowe pełnią bardzo wyspecjalizowane funkcje. W przypadku braku tych składników występują specyficzne, nie zawsze jednak typowe objawy niedoborów.
 
Większa dostępność substancji odżywczych przyczynia się w dużym stopniu do wzrostu średniej długości życia. Decydująca poprawa sposobu odżywiania mogłaby zostać osiągnięta przez zmianę udziału poszczególnych składników odżywczych w diecie.
 
Żywienie, które zapobiega chorobom, powinno zawierać ograniczoną ilość tłuszczu, z przeważającym udziałem tłuszczów roślinnych w diecie. Białka powinny stanowić 15-20% przyjmowanej energii. Dieta powinna obfitować w urozmaicone produkty pochodzenia roślinnego z możliwie dużym udziałem nieznacznie przetworzonych warzyw i owoców.
 
Aby orientować się jak powinny wyglądać główne posiłki (śniadanie, obiad, kolacja), na podstawie piramidy żywieniowej opracowałam talerz dietetyczny, który obrazuje, jakie składniki powinny znaleźć się w posiłkach zbilansowanych.
Najistotniejsze w tym talerzu są proporcje poszczególnych grup produktów. Węglowodany złożone powinny stanowić 55% objętości posiłku a białka 15-20%. Są to te dwie grupy produktów, które nie powinny ulegać zmianom, ponieważ są to wielkości optymalne dla funkcjonowania człowieka, opracowane na podstawie badan.
 
Jeżeli zmniejszymy ilość węglowodanów złożonych w ciągu dnia będziemy odczuwać niedobory glukozy, która jest nam niezbędna do pracy mózgu i mięśni. W tej sytuacji będziemy odczuwać głód w nocy a w dłuższej perspektywie nastąpi rozpad białek ustrojowych w naszym organizmie, co może przyczynić się do wielu dolegliwości czy utraty odporności.
 
W talerzu zdrowia bardzo istotna jest ilość warzyw. Wiemy doskonale ze mało osób dba o warzywa w swoich posiłkach. Jest to związane z brakiem przyzwyczajenia. Tylko warzywa potrafią uregulować nasze trawienie, oczyścić organizm z toksyn, skutecznie go odkwasić. Powinniśmy spożywać od 4-5 porcji warzyw dziennie (minimum 500 g) w tym koniecznie 1 porcje surowych warzyw (jedna porcja odpowiada garści).

 

Bio dietetyk_plakat_297x287_TALERZ ZDROWIA_02_final_roboczy